Verslag Doortrappers 2018 FR.



Foto

Afbeelding invoegen 

 

Fietsgegevens:


dinsdag 19 juni
Tocht Tour de trois boucles

Km. gereden   70
Km. totaal   70
Hoogtemeters:   526
Verslag: 
Het begon met een telefoontje omstreeks 07.00h van Gerard " de auto staat op zijn rem en ik kom niet weg" Na Herman te hebben opgehaald zijn we naar Gerard gereden. ANWB was al aanwezig en het probleem was al vastgesteld. Linker achter remvoering was los gekomen dus naar een garage voor reparatie. Was dit alles? Nee dus! Auto wilde niet meer starten, ook dit probleem werd snel vastgesteld. Accu in zeer slechte toestand. Nieuwe accu dus. Yvonne attendeerde op het feit dat de linker voorband zacht was. Na controle van alle banden werd vast gesteld dat twee van de vier banden vervangen dienden te worden. Auto moest toch naar de garage. Bedankt ANWB. We reden gezamenlijk naar garage Oostkamp te Leusden.(was geregeld door de ANWB)
Herman en ik zijn toen doorgereden naar Alembon want het zal wel enige uren vergen voordat Gerard weer zijn gaspedaal zou kunnen intrappen. Uiteindelijk ging hij tegen 12.00h weg met een veilige rijklare auto met alsnog vervanging van een remcilinder en iets met zijn stuurpennen. O'ja +/- 3 weken geleden nog een APK-keuring gehad bij KWIK-FIT.
 
Onze rit naar Alembon verliep spoedig, voor de grensovergang Hazeldonk/ Breda een bakje koffie genomen. Na Antwerpen werden we ingehaald door het team Karel en Ron en daarbij werd het bekende signaal van koffie drinken aangegeven dus bij het eerste beste wegrestaurant zaten met zijn vieren aan de koffie. Via de E40 ging het richting Calais. Afslag 50, het binnenland in voor de laatste  28 km. De laatste 6 km. ging wat moeizaam door wegwerkzaamheden maar uiteindelijk stonden we voor Gîte du Ventus. Henk was even daarvoor al gearriveerd, wachten was alleen nog op onze kok Gerard maar zijn aankomst zal nog enige uren op zich laten wachten. Na verdeling van de kamers (totaal 5 slaapkamers) zijn Henk. Herman, Karel en Ron gestart met "Tour de trois boucles" Ik zelf heb mij maar opgeofferd om Gerard te assisteren met voorrijden naar Alembon want hij had niet richting Brugge aangehouden maar Zee-Brugge. Na diverse korte telefoontjes met Gerard kwam hij uiteindelijk aanrijden op parkeerplaats nabij Mc.Donalds in Sint- Omer. Tegen 19.00h kwamen wij aan bij Gîte du Ventus. Gerard ging meteen aan de slag met het prepareren van een maaltijd "macaroni"  Onder tussen hebben wij alles uit zijn auto gehaald, zijn bed opgemaakt, hij had de slaapkamer op de begane grond met een eigen bad enz.        Even over 20.30h zaten we aan de warme hap. O'ja Gerard was 650,00 Euro armer voor al de reparaties aan zijn auto, maar dan rijdt hij weer veilig. 
 

Afbeelding invoegen


 

Fietsgegevens: 


woensdag 20 juni
Tocht Village étapes

Km. gereden    130
Km. totaal   200
Hoogtemeters:   1428
Verslag:



Afbeelding invoegen

 

Fietsgegevens: 


donderdag 21 juni     
Tocht Étape vers L’est

Km. gereden   87
Km. totaal 287
Hoogtemeters:   441
Voor vandaag stond een rit van 122 km. op het programma. Maar je wilt ook iets opdoen van de omgeving waar je fietst en in dit geval de historie van dit gebied en wel van  de 2e Wereld-oorlog. Dus twee bezoeken van wel naar:          
1-  Le Blockhaus d'Eperlecques en:                 2-  La Coupole Wilzernes

Verslag: Le Blockhaus d'Eperlecques 
Diep verscholen in de bossen ten noorden van Eperlecques ligt een enorme betonnen bunker. In maart 1943 gaf het Duitse leger het startschot voor de bouw van de "Kraftwerk Nordwest" een montage- en lanceerbasis voor de V2-raketten. In oktober 1943 moest de bunker en de lanceerinstalatie afgewerkt zijn, met dank aan duizenden Belgische, Nederlandse en Russische dwangarbeiders, maar de Britse RAF  (Royal Air Forces) stak daar een stokje voor nadat ze op luchtfoto's de ongewone bedrijvigheid in de bossen opmerkten. In augustus de eerste aanvallen op de bunker. Totaal werd de bunker 25 keer gebombardeerd en de sporen zijn nog duidelijk te zien, ondermeer een krater met een doorsnede van 42 meter en een diepte van 18 meter. In januari 1944 was de bouw van het zuidelijke gedeelte afgerond, in enkele maanden tijd werd 20.000 beton gestort, drie compressoren voor productie van vloeibare zuurstof geïnstalleerd. Op 27 juni 1944, na nieuwe  zware bombardementen demonteerden de Duitsers alle installaties en vluchtten ze naar Duitsland.Op 4 september 1944 slaagden Canadese troepen erin de controle over het bouwer over te nemen. Sinds 1973 heeft de grootste bunker van Noord-Frankrijk van 90 meter lang, 50 meter breed en 33 meter hoog, de deuren geopend voor bezoekers en in 1985 is het gebouw uitgeroepen tot rijksmonument.
 
La Coupole:  
Gelegen op 5 km. van Sant-Omer, is één van de meeste indrukwekkende overblijfselen van de tweede Wereldoorlog in Europa.  Door de overweldigende massaliteit, de ondergrondse plaatsing van de installaties en het lijden van de dwangarbeiders die het hebben gebouwd, vormt het een symbolische plaats van de nazi-onderdrukking. Deze immense bunker, in 1943-1944 gebouwd door de Organisatie Todt, moest de lanceerbasis worden van V2-raketten tegen Londen. Deze raketten, die werden ontwikkeld in het ultrageheime centrum Peenemünde door het team van Von Braun, vormen met de Amerikaanse atoombom de meest geavanceerde wapens die zijn ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog. De V2's werden in de ondergrondse fabriek "Mittelwerk", gelegen in het centrum van Duitsland, in serie gefabriceerd door de gedeporteerden van het concentratiekamp Dora.

 

La Coupole, zwaar gebombardeerd door de Geallieerden, werd in de zomer van 1944, na de landing in Normandië verlaten. De V2’s, die vanaf september 1944 Londen en Antwerpen troffen, werden gelanceerd vanaf mobiele bases in Nederland. Vanaf La Coupole had de V2-raket, de voorloper van de moderne raketten, moeten opstijgen.


Na deze twee toch wel indrukwekkende bezoeken ging het met een vlot tempo naar Alembon. De laatste 6 km heb ik op eigen tempo gereden. Aangekomen bij Gîte du Ventus zaten Henk, Herman, Karel en Ron lekker in het zonnetje met een gekoeld biertje, ik heb er ook  één of waren het er meer genomen.          Na een verfrissende douche, aan tafel voor gevulde kipfilet met mais ( de vulling was banaan). Hoe kom je erop!!



FotoAfbeelding invoegen


 

Fietsgegevens: 


vrijdag  22 juni     
Tocht Étapes vers Sud

Km. gereden 112
Km. totaal 399
Hoogtemeters:     945
Verslag:
Ontbijten is een kunst, vooral voor Ron tegen wil en dank eten, eten om de verbrandingsmotor maar te laten werken, op het laatst een schaal(tje) met melk daarin de nodige ingrediënten en daar boven op pakjes banaan.  Lunchpakket klaar maken met daarin 4 zwaar belegde boterhammen. Direct na de start een pittige afdaling van Le Aventus d'adembon 1,2 km met een gemiddelde HV van 6,3% n max. 12%.
Na deze afdaling ging het richting Boursin en vervolgens met lichte klimmetjes naar Desvres , Parenty. Op route Du Petit Parenty met een mooie afdaling op de grote plaat richting Zérables. Op 36km van de tocht na oversteek van een kruising gebeurde het: kettingbreuk fiets Jan veroorzaakt door nul komma nul  rolweerstand veroorzaakt door teerlaag en grit. Aan walsen wordt volgens mij niet in Frankrijk gedaan. Wat nu? Geen nood! Reserve schakeltje (Quick Link) gemonteerd, trap op pedaal en dan kan je in de meeste gevallen weer weg, ketting hing slap wat veroorzaakt werd doordat de stootnok van de achterderailleur was afgebroken. Doorfietsen met dit probleem ging gelukkig nog wel.
Na dit oponthoud onze weg vervolgt, 2 km rustig aan, regelmatig afgestapt om aanklevende grit van de banden af te halen. In Hucqueliers op 59 km. van de tocht eindelijk een gelegenheid voor koffie of Coca Cola en niet te vergeten de 4 zwaar belegde boterhammen van Ron. Karel nam er ook één van.
Voor vertrek ging Ron nog de plaatselijke Pharmacie Dumez bezoeken, reden oorpijn.
Na deze rustpauze  konden we direct weer aan de bak met klimwerk naar Le Catelet.
Nabij de 80 km. reden we weer P.N.R. Des Caps Et Marais D'Oplale in (natuurreservaat) Henk had van het thuis front vernomen wat hier wilde dieren leefden. ( hebben ze niet gezien) De temperatuur was al boven de 25 gr. C.  gekomen en voor sommige onder ons mocht de afstand wel wat korter worden dan de geplande 115 km.  Maar ja, we hebben Karel en hij is altijd van mening de geplande tocht rij je uit!!  
Op 82 km. op de brug bij Nielles Lés Bléquin even bij getankt voordat we 3,5 km. echt gingen klimmen richting Coulomby. Daarna ging het in een rustig tempo door, nog tweetal klimmen moeten we overbruggen voordat we arriveerde bij Gîte du Ventus en 112 km op de teller hadden staan. Gerard was snel met aanreiken van het kostelijk vocht. (biére)
Avondeten was: voorgerecht grootmoeders groentesoep, Hoofdgerecht Spaghetti Carbonara en als nagerecht wafel met ijs en niet te vergeten een kers erop.
 


Afbeelding invoegen

 

Fietsgegevens: 


zaterdag 23 juni     
Tocht Balade á vélo á la sur mer.

Km. gereden  105
Km. totaal  504
Hoogtemeters: 1180
Verslag:
Karel wilde vandaag "terug naar de kust"
s' avonds nog een een baal moment: "die Mannschaft" scoorde in de allerlaatste minuut.Kroos schoot de 2-1 tegen Zweden.